Amningspropaganda och SVTs utfrågning

Jag har bara sett delar av SVT-utfrågningen av Ohly, men biten om amning var bland det mer bisarra jag hört.

Idag är rekommendationerna från Livsmedelsverket att helamma i sex månader. Det är en rekommendation som i sig helt bygger på moral, vilket framgår rätt tydligt av Livsmedelsverkets egen website. Argumenten för amning är i grova drag:

Det är fördelaktigt om bröstmjölk utgör en del av maten under hela första levnadsåret eller längre. Enbart amning under de första sex månaderna medför många fördelar för såväl barnet  som modern. Bröstmjölken ger skydd mot infektioner, är perfekt sammansatt, hygieniskt förpackad, alltid färdiglagad, lagom varm, lättillgänglig och dessutom billig. Bröstmjölken är anpassad efter barnets behov och dess sammansättning ändras i takt med att barnet växer.

Utöver det är högst subjektivt om bröstmjölk är lättillgängligt (utöver pappor är det många kvinnor med blödande bröstvårtor som inte håller med) finns det inga vetenskapliga belägg för att amning i sex månader är bättre än amning i fyra månader i Sverige. Efter fyra månader slutar nämligen amning att ge skydd mot övre luftrörsinfektioner. Det går till och med att hitta i livsmedelsverkets egna länkar:

För industriländerna idag finns ingen vetenskaplig evidens för att introduktion av tillägg till amning mellan 4 och 6 mån är skadlig eller ogynnsam jämfört med introduktion efter 6 månader.

Efter 6 månader är det till och med rekommenderat att barn inte ska helamma, eftersom de har ett järnbehov som kan vara svårt att tillgodose vid helamning. Fördelarna för mamman är enligt livsmedelsverket att hon inte ska få tillbaka sin mens (det finns gott om preventivmedel i Sverige som löser det problemet) och att hon ska gå ned i vikt (många kvinnor som helammar har tvärt om svårt att inte gå ned för mycket). Utöver detta tillkommer en del argument kring risk för övervikt hos barnet, där det vetenskapliga stödet är ytterst svagt och det definitivt inte finns stöd för att helamning efter sex månader skulle vara en lämplig rekommendation.

Argumentet att kvinnor ska vara hemma mer än sju månader för att amma är därför inget som på något sätt handlar om vad som är bra för vare sig barnet eller mamman. Att SVT försöker få frågan om individualiserad föräldraförsäkring att bli något som handlar om amning är därför både märkligt och fel.

12 reaktioner på ”Amningspropaganda och SVTs utfrågning

  1. Morgan Öberg

    Bra inlägg! När det inte längre finns några hållbara argument till en individuell föräldaförsäkring är det här det enda kvarvarande argumentet för att hålla kvinnor hemma.

  2. Pingback: Offensivt Ohly « Jöran Fagerlund

  3. Christine

    Jag blir också lite irriterad över påståendet att bröstmjölk är billigt (precis som jag blir irriterad över påståendet att det är lättillgängligt av de anledningar du beskriver). Det är i mina ögon att nedvärda det jobb det faktiskt innebär för kvinnor att amma. Många kvinnor har ju bekant problem med att få amningen att funka och även för de kvinnor där allt funkar perfekt och enligt regelboken från dag 1 är amning ett ganska stort jobb (efter vad jag har fått beskrivit i alla fall). Att kalla det för billigt är i mina ögon att nedvärdera kvinnors uppoffringar.

  4. två kommentarer,,,,bröstmjölken i sig är kanske billig ( om man bortser från arbetet) men hur är det med ammningsbehåar, amningsvänliga kläder, bröstpump, behållare att frysa mjölken i, ammningsinnlägg osv….?
    och sen är det väl inte alls så att mensen uteblir för att man ammar? det är vad jag förstår en myt som man i alla fall i mitt hemland norge jobbar hårt för att få bort. Alla nyblivna föräldrar får besked om att varken ägglossning eller mens nödvändigtvis påverkas av amning, detta bland annat för att man ska slippa oönskade graviditeter. låter som om livsmedelsverket ska läsa på lite tycker jag…

  5. Förutom att man kan räkna timmar och smärta kan man också räkna i kronor som man lägger ut om amning verkligen är gratis (vilket ibland påstås) eller ens billigt.

    Mina utgifter har hittills varit:
    – Bröstvårtskräm för ömma bröstvårtor 55 kr
    – Bröstvärmare mot hotande mjölkstockning 155 kr
    – Ett par kartonger bröstinlägg i papper 80 kr
    – Tvättbara bröstinlägg (när jag upptäckt att det gick åt många skydd) 160 kr
    – Amningspump – hyra 400 kr (i sig en ”onödig utgift” eftersom jag senare köpte men behövde en pump jag förstod mig på när jag åkte hem från BB och denna sort hade jag använt där)
    – Amningspump – 500 kr
    – Plastburkar för hygienisk förvaring av bröstmjölk – 150 kr
    – AmningsBH-ar 1100 kr (har man tuttar som behöver stöd behöver man bra underkläder, för mig helt nödvändigt)
    – Amningströjor 1000 kr (inte absolut nödvändigt men väldigt underlättande om man inte vill flasha titsen/magen).

    + extra mat för att kompensera 20 % ökat kaloriintag (den våldsamma amningshungern).

    Den summan hade räckt till ganska många burkar ersättning.

      1. Martin Grape

        Nu var ju inte ovanstående ett vägande av kostnad för barnets hälsa utan en invändning mot ett påstående om att det är gratis att amma, vilket det uppenbart inte är. Speciellt inte om man skall kunna hantera bröstmjölken annat än genom direkt ammning.

  6. Pingback: Och vad ska en bröstpump vara bra för? « Inte utan min åsikt

Lämna en kommentar