DO fungerar inte

Diskrimineringsombudsmannen, DO, fungerar inte. Fall på fall visar att det finns interna hierarkier, som ger ärenden som rör vissa diskrimineringsgrunder större tyngd än andra. Hjalmar Strömerskolan, där kvinnor fick sitta bakom skärmar i klassrummet, är bortom all rimlighet. Många andra fall pekar i samma riktning – står jämställdheten mot relgionsfriheten prioriterar DO religionen så långt det går. Handläggningstiderna är ofta årslånga, som i fallet med niqab i förskolelärrarutbildningen.

Min egen erfarenhet av DO är lika bedrövlig. Jag gav mig inte efter mitt första samtal, utan ringde igen. Jag bad om att få prata med någon som är bra på funktionshinder och diskriminering. Kvinnan som jag pratade med var visserligen trevlig, men hon erkände ganska direkt och utan omsvep att hon inte visste så mycket om det här med definitionen på funktionshinder. Hon trodde att det nog behövde betyda att man inte kan jobba (vilket är helt fel juridiskt). Vi tackade för samtalet rätt snabbt och jag väntar fortfarande på svar på mina skriftliga anmälan. På 5 veckor har DO inte lyckats säga pip, ens i form av ett automatiserat svar som säger att de mottagit ärendet.

Systemet idag bygger på att det är DO som driver diskrimineringsmål. Den nya diskrimineringslagen ger visserligen föreningar rätt att föra talan åt drabbade under en rättegång, men då behöver föreningen ha egna medel för att hantera en förlust. Som privatperson är det svårt och dyrt att få ett ärende prövat i domstol. Därför har DO en möjlighet att agera propp i systemet – en makt att hindra ärenden från att ens nå domstol.

Ett alternativ är att komplettera DO med en möjlighet till ekonomisk ersättning för den som för någons talan i ett diskrimineringsärende. Drabbade skulle i så fall inte bara ha möjlighet att vända sig till DO, utan även till antidiskrimineringsbyråerna, föreningar som RFSL eller privata jurister. De organisationerna skulle efter en rimlighetsbedömning få ekonomisk kompensation för sina kostnader, även om ärendet inte når domstol eller om de förlorar rättegången. En sådan lösning skulle antagligen ge bättre skydd och öka möjligheten att få ärenden prövade i domstol för personer som idag diskrimineras.

7 thoughts on “DO fungerar inte”

  1. Att DOs handläggare inte vet, och inte verkar kunna kolla upp, vad som räknas som handikapp/funktionshinder, är rätt skrämmande. Att de sedan inte inte ens kan skicka ett ”Din anmälan har ärendenummer xxxx” på fem veckor verkar ju helt sjukt…

  2. Instämmer med både dig och Martin om att DO borde ha bättre koll än de tydligen har på vad de håller på med.

    Ditt förslag med ekonomisk ersättning till den som för någons talan i ett diskrimineringsärende skulle kanske lösa det problemet, men det skulle å andra sidan kunna skapa andra problem också. Om man får ersättning för alla ärenden man kallar ”diskrimineringsärenden” finns det en stor risk för okynnesstämningar, och om någon ska avgöra vilka som skulle få ersättningen så får ju denna någon samma möjlighet att agera bromskloss som DO har idag.

    Kanske det bästa man kan göra är att offentliggöra problemen / bilda opinion, och hoppas på bättring från DO?

    1. Jag är inte alls säker på vad som är den bästa lösningen.

      Det jag vet är att när individer kommer i kläm är en möjlighet att få rösta med fötterna och vända sig till någon som gör rätt det som gör situationen för henom bäst snabbast. Hen behöver aldrig vänta på att ett system ska reformeras eller förändras, utan den drabbade kan få hjälp direkt.

      Hur man åstadkommer det med myndigheter som hanterar individärenden vet jag egentligen inte alls, men jag skrev ned en tanke och hoppas att det kanske ska leda till att någon annan får en tanke som faktiskt fungerar.

      1. Hej, jag har hållit på med mitt ärende hos DO lite mer än 3år nu och jag tycker att Diskrimineringsombudsmannen bryter mot flera lagar i mitt ärende.

  3. DO är ett skämt. Deras huvudsakliga syssla verkar vara att driva religionsfriheten till sin absurda spets, där andra viktiga friheter som t.ex. jämställdheten snabbt får stryka på foten. Att kvinnor sätts bakom skärmar är uppenbarligen inga som helst problem, liksom att man inte skakar hand med kvinnor trots att man just skakat hand med män.

    Som lök på laxen avskaffar man julklappar och julfester, och ersätter dem med vinterpresenter och decemberfester. Politisk korrekthet när den är som allra löjligast.

Kommentera

