Matchen är avgjort – jag vann

Det här är ett inlägg jag borde skrivit för länge sedan. Men nu kommer det.

Jag vann. Vi vann. Norrlandslandstingen har gett sig. Alla landsting ger numer 3 IVF-behandlingar.

Det är många som var med och gjorde det möjligt. Många som kämpade och slet. Men jag tror att jag spelade en avgörande roll, i att formulera och utföra en form av taktik som barnlösa inte kört förut.

Det första var att höja målet. Istället för att kämpa för 3 försök i hela landet ändrade vi kravet till vård efter behov. Att öka skillnaden mellan vad som begärs (och är rimligt) och vad som finns ökade möjligheten att ändra regelverket. Det gamla målet gick från en utopi till en kompromiss.

Det andra var att vi körde så många fronter samtidigt. Jag skrev smått omöjligt många debattartiklar och kan i efterhand inte riktigt fatta hur jag gjorde det parallellt med jobbet (där jag bland annat drev en väldigt framgångsrik förstudie med ett par miljoner i budget…). Samtidigt spökskrev jag riksdagsmotioner åt riksdagsledamöter, vilket gjorde att det kom motioner i riksdagen från ledamöter från flera partier med liknande krav på att gå in och styra upp just behandlingar mot ofrivillig barnlöshet.

Det sista var att analysera varför vi inte hade det vi ville. Det fanns många röster för att ha likvärdig vård i hela landet och att SKL skulle fixa det regelverket. Det fanns många landsting som skulle behöva ge mer vård åt ofrivilligt barnlösa den vägen, men många av de landstingen verkade inte blockera satsningar på ett nationellt regelverk. Så även om Kronoberg var lika dåliga som norrlandslandstingen var det inte meningsfullt att sikta in sig på dem – det verkade inte vara de som blockerade. Därför la vi allt krut norrut.

När det sedan till slut blev dags för Norrlandsregionens regionsförbund att förnya regelverket la vi allt vi hade på det enda mötet, med debattartiklar i stora lokaltidningar i stort sett alla landstingen. Och vi gjorde saker som var relativt kontroversiella – som att mailbomba alla politikerna med hundratals mail från enskilda och kräva en ny handläggare för regelverken. Det mötet slutade i att Norrlandstingens regionsförbund vände sig till SKL och bad om ett nationellt regelverk för IVF. Det ledde sedan fram till de nationella riktlinjerna om att alla landsting ska ge tre försök, inklusive alla frys.

Utan Barnlängtan tror jag inte regelverket hade ändrats. Och utan mig hade nog inte Barnlängtan kunnat kraftsamla på det väldigt strategiska sätt vi gjorde. Så yay me. Och yay oss. 🙂

Edit: Och yay Cornelia! Och yay Lina! Och yay Jannica! Och yay Malin! Och yay Evelina! Och yay Wilda Matilda! Och yay Zandra! Och yay Jenny! och yay…! Nu kommer jag ju ha glömt massor med asviktiga personer. Men yay er!

3 reaktioner på ”Matchen är avgjort – jag vann

    1. Johanna

      Och du var ju så himla viktig. Dina läsare var till stor del vad som gjorde mycket möjligt. Tänk vad vi åstadkom! Kram!

      1. Johanna

        (Jag minns när jag följde siffrorna för hur norrlandsuppropet gick. Jag var lite orolig för antalet underskrifter. Sen länkade du. KABOOM! i brevlådorna i norr.)

Kommentera

