McDonalds i Borlänge slänger ut ammande kvinnor

McDonalds i Borlänge har avvisat en kvinna för att hon ammade. Jag mailade och frågade och här är McDonalds svar:

”Jag har varit i kontakt med ansvarig för restaurangen som meddelar att de inte har något generellt amningsförbud. Däremot finns det en del gäster som kan uppleva olust att äta om någon ammar i närheten. Förhoppningsvis har medarbetarna informerat gästen om att Kupolen har ett speciellt amningsrum man kostnadsfritt får använda.”

Jag tycker att det är helt åt helvete. Folk kan känna olust av allt möjligt, men vi kan inte slänga ut folk från resturanger för att andra kan känna omotiverad olust. Ingen får sin integritet kränkt av att någon annan ammar sitt barn. Ingen tar skada eller blir egentligen berörd alls, utom av sina egna fördomar.

Att restauranger har formella eller informella amningsförbud, där kvinnor som matar sina barn uppmanas att lämna lokalen är vansinne. Konsekvensen av sådana regler blir att ammande kvinnor inte får vistas i offentligheten, för det går inte att styra ett spädbarn så att det bara vill äta på ”lämpliga” platser och vid rätt tider.

Jag hoppas kvinnan som råkade ut för det här anmäler. Antingen DO eller någon diskrimineringsbyrå skulle säker kunna tänka sig att driva det fallet och McDonalds har ju offentligt erkänt att de hänvisade henne till ett amningsrum.

2 thoughts on “McDonalds i Borlänge slänger ut ammande kvinnor”

  1. Hej Johanna,

    Jag ber verkligen om ursäkt om mitt tidigare svar uppfattats på något annat sätt än det avsedda.
    Alla är välkomna till McDonald’s och mina restauranger. Det gäller särskilt föräldrar med små barn och om man behöver amma sitt barn får man naturligtvis göra det.
    Detta rör sig om ett tråkigt missförstånd.

    Så vitt jag vet har inte någon ammande gäst blivit ombedd att lämna min restaurang i Kupolen Borlänge eller någon annan av mina restauranger. Ingen av mina medarbetare känner igen händelsen och jag har också försökt komma i kontakt med mamman som säger sig ha upplevt detta men utan resultat.

    Den enda anledningen till att jag nämnde Kupolens amningsrum till dig var för att informera om att den möjligheten finns för de föräldrar som föredrar det.

    Alla är välkomna till McDonald’s och det gäller särskilt barnfamiljer med små barn. Vi har skötrum på toaletter, mikrovågsugn i matsalen för att småbarnsföräldrar ska kunna värma mat eller välling till sina små.

    Våra lekrum inne och lekplatser ute står redo för att ta emot barn som ska kunna leka och ha roligt hos oss.

    Än en gång vill jag be om ursäkt om mitt tidigare svar uppfattats på något annat sätt än det avsedda.

    Med vänlig hälsning
    Patrik Forsman, Franchisetagare och ägare till McDonald’s Kupolen Borolänge och tre andra McDonald’s restauranger

  2. Jag har också ammat på Mc Donald’s i Borlänge UTAN att bli utslängd. Om det hade funnits ett amningsrum då (det var ett par år sen) så hade jag afktiskt hellre suttit och ammat i lugn och ro än att sitta i det stimmiga Mc Donald’s. Inte för att försvara dem på någto vis, men så är det!

Kommentera

