Demokrati innebär demokrati – inte ämbeten som går i arv

Att någon föds till att bli kung eller drottning och därigenom statschef är inte demokratiskt. En kung eller drottning går aldrig att rösta bort, hur tokigt personen än gör. Det är någon som kommer att ”representera” Sverige gentemot andra länder med åsikter vi aldrig får reda på, men som bygger på en världsuppfattning som bara kan skapas av att födas med vetskapen om att ha råd med allt man önskar.  Även om man tycker att det har någon slags drömartad glamour över sig så betalar vi 115 miljoner kronor till kungliga slott, baler, kläder och resor per år. 115 miljoner kronor (typ 2500 IVF-behandlingar inklusive alla mediciner t.ex.) om året är mycket pengar att betala för att behålla något som inte ens är önskvärt.

Så absolut, kul för dem att de fått en bebis, men jag vill inte läsa om det. Och jag vill inte att bebisen ska bli statschef och jag vill inte betala hennes framtida balklänningar. Jag vill ha en vald statschef istället.

 

2 reaktioner på ”Demokrati innebär demokrati – inte ämbeten som går i arv

    1. Johanna

      Fast tittar man på hur folk röstar i fallet Håkan så vore risken inte så hög. Han är på plats 17 från slutet bland alla Sveriges betygsatta gynekologer på Doktorsguiden: http://www.doktorsguiden.se/sok?page=19&filter0=&filter1=**ALL**&filter2=75&filter3=**ALL**

      Det finns alltså runt 980 gynekologer som är mer sannolika att bli presidenter utifrån den information jag har. Så jag är faktiskt beredd att ta risken att Håkan blir president bara jag slipper monarkin. (Sen behöver vi inte få en president för att vi skrotar monarkin, men det är en helt annan diskussion.)

Kommentera

