Jag skriver om PGD och Norrland på Dagens Samhälle

Läs min artikel om att Norrlandspolitiker tvingar fram sena aborter för par med genetiska sjukdomar:

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/norrlandspolitiker-tvingar-kvinnor-till-sena-aborter-1863?vote=0#roster

De fyra Norrlandslandstingen har så bisarra regelverk på så många plan att det inte går att fixa med några småändringar. Hela regelverket behöver bytas ut och processen behöver förändras i grunden. Regelverket behöver ta sitt ursprung i etiska principer och utformas utifrån allas lika rätt och värde. Med nuvarande processledare fungerar detta bevisligen inte.

Mitt mål just nu är därför att synliggöra bristerna från så många perspektiv som möjligt, för att visa att det är mer än två enstaka regler som är problemet.

4 thoughts on “Jag skriver om PGD och Norrland på Dagens Samhälle”

  1. Bra att du uppmärksammar detta! Om jag inte hade sett protokollet skulle jag knappt tro att det var sant. Är det någon som förstår motiveringen att inte förorda PGD? Jag har läst protokollet flera gången men får inte riktigt ihop det.

    http://www.vll.se/Sve/Centralt/Standardsidor/Politik/ProtokollOchHandlingar/SidorMedDokumentlista/Landstingsstyrelsen/Punkt%205%20-%20Norrlandstingens%20regionf%C3%B6rbund.%20Preimplantatorisk%20Genetisk%20Diagnostik%20PGD.pdf

  2. Jag hittade lite uppgifter om kostnader för PND (prenataldiagnostik) + ev abort resp. PGD (Preimplantatorisk genetisk diagnostik) här: http://sahlgrenska.se/upload/SU/HTA-centrum/HTA-rapport%20PGD%20%5B1%5D.pdf

    Kostnader:

    PND
    Provtagningen (obstetriken) 5900 SEK
    Moderkaksprov analyskostnad 5800 SEK
    DNA-analys 7200/2=3600 SEK*
    QF-PCR modern (kontamination) 6050 SEK
    Summa: 29450 SEK per graviditet
    *(beloppet halverat då analysen utförs på ca 50 % av patienterna)
    Kostnad för eventuella graviditetsavbrytanden ej inräknade.

    PGD
    En IVF-cykel 31 794 SEK
    Merkostnad för PGD (lab. etc) 20 240 SEK
    Summa: 52 034 SEK per cykel

    Jag slås av två saker; 1, Varför sägs det att PGD är så dyrt om merkostnaden (jämfört med vanlig IVF) bara är ca 20.000? Visst är 20.000 en hel del pengar men ändå känns det ganska ”överkomligt” i sammanhanget. Kan den siffran stämma? Någon som vet?
    2, PND verkar ju kosta en hel del också! Och då är inte ens abortkostnaden och det mänskliga lidandet medräknat.

Kommentera

