Barn till varje pris

Jag har lite svårt att formulera mig om programmet. Det jag kan säga är att jag tycker att personporträtten är fantastiskt fina. Däremot tycker jag det är trist, lite märkligt och väldigt representativt för barnlöshet i media att inte ett enda par som använder egna ägg och spermier får vara med. Det blir vinklat och osynliggörande att återigen inte beröra de problem med vården majoriteten har mer än det jag fick sagt igår. SVT verkar helt enkelt vägra att sakligt beskriva vårdbegränsningarna för ofrivilligt barnlösa heteropar som använder egna ägg och spermier.

Sen tycker jag att det var rätt oförskämt av SVT att introducera mig med att jag skulle ha en åsikt jag inte har. Barn är ingen mänsklig rättighet. Barn kan aldrig vara någon annans rättighet. Vad skulle det betyda? Ska man tvinga fram barn till alla som vill ha? Skulle man kränka misshandlande föräldrars rättigheter om man placerade barn som for illa? Åsikten att barn skulle vara en rättighet blir snabbt bisarr.

Det jag sagt är att det är en rättighet att få vård för ofrivillig barnlöshet utifrån samma principer som gäller för resten av sjukvården, men det är en väldigt annan sak.

5 thoughts on “Barn till varje pris”

  1. Så länge som våra åldringar, som byggt upp vårt välfärdssamhället, inte får en värdig vård skall inte ofrivillig barnlöshet bekostas av skattebetalarna.

    1. Nu råkar den ökande andelen gamla i förhållande till nyfödda vara ett starkt ekonomiskt skäl för att samhället ska finansiera IVF. Om det inte kommer nya skattebetalare så kommer det inte finnas några som betalar skatt som går att använda till vård för äldre…Så om gamla ska få bättre vård ska man verkligen betala IVF. Sen kostar IVF näst intill ingenting i vårdsammanhang – det är den största gruppen vårdsökande i åldersspannet 18-42 och de kostar tillsammans en dryg promille av vårdbudgeten.

    2. Tycker du att ofrivilligt barnlösa ska finansiera föräldrapenning, BVC, dagis, skola och barnbidrag till de som har barn om inte staten ska hjälpa dom att fä barn? Eller tycker du att det är ok att de ska betala för andras ungar och själva inte få någon hjälp??

  2. Jag tycker det är mycket intressant att läsa och även höra dina kommentarer i detta ämne. Det jag skulle vilja problematisera är risken för att människor tror att barnlöshet alltid kan ”botas” bara landstingen betalar den vård som krävs. Så är det ju tyvärr inte. Sen är det ju så att all vård måste prioriteras, både i förhållande till varandra men också i förhållande till nyttan i det enskilda fallet. Jag tror inte alltid att det är rätt att försöka med hur många IVF-försök som helst. Det tror jag kan vara både knäckande psykiskt och fysisk för patienterna. Vi får större och större möjligheter att göra mer och mer inom de flesta områden och landstingspengarna kan omöjligt räcka till allt. Det är en svår prioritering men dock en prioritering som måste göras. Helt enkelt en problematiserande tanke…
    Sen funderar jag på om du har någon åsikt/fundering kring det att man kan frysa ägg/äggstockar som ung och sedan spara till senare. Detta görs nu för de med cancer i området men är detta något du tror skulle vara något fler skulle kunna få använda sig av? Som en slags back-up ifall äggen blivit för gamla när det väl känns som läge att försöka få barn. Eller hur ser du på den här frågan? Svår fråga tycker jag…

    1. Tack för din intressanta kommentar!

      Jag tycker inte att man ska ha obegränsat antal försök, utan jag tycker att man ska få så många försök som är medicinskt rimligt. Det är väldigt få personer där fler än sex försök är relevant och för många där det inte går kan man konstatera det långt tidigare. Att ha ett fast antal kommer alltid leda till att vissa kommer ha extrem otur och jag tycker att det är inhumant att säga till personer som precis förlorat ett barn eller fått ett sent missfall att deras prognos är god, men potten är förbrukad. I australien finns ingen gräns och då är snittet 3.8 behandlingar.

      Jag tycker att det är en utmärkt idé att man kan frysa ägg och använda senare om det finns särskilda skäl. Så länge som äggen används under en period där kvinnan är ung nog för att förväntas kunna vara pigg och frisk under barnets uppväxt finns det inget fel med det. Däremot tror jag inte på det som någon slags allmän försäkringsgrej, utan bara för kvinnor som av olika skäl vet att det kan bli svårt senare. Det är ju ett medicinskt ingrepp som innebär en risk och ska därför inte användas slentrianmässigt. Det är också lite beroende på orsak om det ska vara landstingsfinansierat eller inte tycker jag, men för kvinnor som t.ex. närmar sig klimakteriet i 20-årsåldern tycker jag gott att landstingen kan frysa ägg till senare.

Kommentera

