Ofrivilligt barnlösas dag

Jag missade visst att skriva om att det är ofrivilligt barnlösas dag idag, för nu slutade dagen att vara för tre minuter sedan.

Jag vet inte riktigt om jag är nöjd eller missnöjd. Pressmeddelandet jag och Wilda Matilda skrev gick ut och snappades upp av några medier. Många återanvände det på sina bloggar. Men ingen av debattartiklarna jag skrev kom in. Tyvärr tror jag att det var delvis självförvållat och att det berodde på att jag var för sent ute, så antagligen blir det åtminstone något som kommer ut nu i veckan.

I fredags fick jag in en artikel i ETC. Lite osäker på om min poäng kom fram, eller om min väldigt provocerande inledning dränkte den. Det jag tycker är i alla fall att varken lesbiska, ensamstående eller ofrivilligt barnlösa ska få omotiverade begränsningar av vården. Alla ska inte behandlas likadant, för det blir bara absurt att säga att friska lesbiska ska göra lika många inseminationer som infertila heterosexuella. Alla ska istället ges en bra chans. Ska man ha någon måttstock ska den inte vara de som är ofrivilligt barnlösa och har medicinska hinder, utan det ska vara de normalfertila heterosexuella man jämför med.

Kommentera

