Ansiktsdyslexi

Jag är våldsamt dålig på att känna igen personer. Det är riktigt pinsamt. För att göra det hela värre är det relativt många som känner igen mig, varav många gör det från olika tillfällen då jag föreläst, varit i TV eller tidningen. Det är alltså personer som jag inte har en chans att känna igen.

Det är alltid lika klurigt. Å ena sidan har jag faktiskt inte träffat majoriteten av personerna som vagt tycker sig känna igen mig från någonstans. Å andra sidan är det våldsamt drygt att svara någon som jag faktiskt pratat med någon gång att personen nog känner igen mig från en tidning, bara för att jag missade att känna igen personen. Särskilt som jag egentligen inte är känd på något sätt.

Min nuvarande strategi är att le, låtsas känna igen personen och förtvivlat stressa min hjärna för att komma på vem det är om det inte är helt uppenbart varför personen tror sig känna igen mig. Det är nog ungefär rätt strategi, utöver att jag borde låta bli att bli så stressad tror jag.

1 thought on “Ansiktsdyslexi”

Kommentera

