Att stämma landstinget

Som ni som följt bloggen vet har jag sett över möjligheterna att stämma landstinget för brott mot diskrimineringslagen. För att göra det har jag kontaktat Pia Engström Lindgren på Borgström och Bodströms advokatbyrå. Pia har varit chefsjurist på Diskrimineringsombudsmannen tidigare och hon har väldigt bra kunskap om diskrimineringslagen.

Idag ringde hon och sa att hon tror att ärendet går att driva. Jag har därför en tid hos henne den tredje mars och förhoppningsvis kan vi starta efter det. Det vore ju grymt om det går att få landstingens vårdbegränsningar fällda i domstol – i så fall kommer alla behandlingar som idag betalas privat inom Sverige behöva bli landstingsfinansierade och alla som har goda chanser att få barn via IVF kommer att få IVF (eller äggdonation utifrån tillgång på donatorer). Inga mer antalsgränser, inga syskonförbud, inga omotiverade åldersgränser… Helt enkelt bra vård åt alla heterosexuella och lesbiska par i behov av IVF eller äggdonation.

18 thoughts on “Att stämma landstinget”

  1. Nja.. inte singlarna… förbudet mot att hjälpa oss är ju lag ännu tyvärr… frågan är om man kan anmäla det till EU-domstolen

    1. Tack för påpekandet. Jag kände mig så dum av kommentaren att jag rättade inlägget – jag var lite för glad och lite för oeftertänksam där.

      Jag tror att man troligen kan driva frågan om hjälp för ensamstående i europadomstolen för de mänskliga rättigheterna. Resonemanget som förs i https://inteutanminasikt.wordpress.com/2010/08/30/forbudet-mot-embryodonation-ar-ett-brott-mot-de-manskliga-rattigheterna/ gäller troligen även för ensamstående och förbudet mot spermadonation till singlar i Sverige.

    1. Fina du 🙂 Du ska inte tacka mig mer än vad jag ska tacka dig. 😉 Jag har nog mer egen vinning i det här än du.

  2. Grymt bra! Hoppas det går vägen!

    Vill du sen fortsätta med att försöka höja adoptionsbidraget från F-kassan skulle jag bli ytterst tacksam.

Kommentera

