Varför jag blev så irriterad på Socialstyrelsen

Jag insåg precis att det kanske inte är uppenbart varför jag tyckte att Socialstyrelsens svar var nonsens.

När man läser förordningen ser man tydligt att det inte står någonting om hur Socialstyrelsen ska hantera ansökningar. Det är upp till Socialstyrelsen att avgöra det. De är inte förbjudna att ta in kompletteringar, utlåtanden från experter eller motsvarande och de är inte tvungna att acceptera allt som påstås. Det är också Socialstyrelsen som bestämmer hur ansökningsformuläret ska se ut och i ansökningsformuläret finns inte en rad om ”förklara varför din grupp medlemmar har stora svårigheter i vardagen”.

Dessutom var det ganska uppenbart för lite information givet vad jag bad om.

—-

Rättning: Det stod visst klart och tydligt i formuläret att man skulle motivera det… Fel av mig.

Kommentera

