Vad är det jag gör, egentligen?

Hello Motti ställde en rätt berättigad fråga kring hur det egentligen kommer sig att jag träffar politiker och myndigheter.

Det är en väldigt bra fråga som inte har något lättbegripligt svar, men jag ska försöka svara ändå.

När jag pluggade satt jag ett år som heltidsarvoderad kårstyrelseledamot med ansvar för utbildningsfrågor i studentkåren och därefter satt jag i styrelsen för Sveriges Förenade Studentkårer. Jag var också ordförande för KTHs Gaystudentförening och lite aktiv i RFSL. Det var några års crashcourse i lobbyarbete och jag fick lära mig hur man fick träffa departementen, hur politiska beslut fattas, hur man bygger politiska nätverk och mycket annat. Efter studenttiden satt jag i styrelsen för RFSU Stockholm, vilket gjorde att mitt nätverk inom sexualpolitiken blev ännu lite bredare.

Under barnlöshetsåren orkade jag inte riktigt fortsätta med ideellt engagemang, men många av mina vänner fortsatte och för vissa har det gått oerhört bra. Så ett nätverk som var bra från början har blivit bättre och bättre med åren, utan att jag egentligen har gjort något. Min man är också politiskt aktiv och han har ett enormt nätverk.

När jag började titta på politiken kring ofrivillig barnlöshet tittade jag därför på det med en ganska van lobbyists ögon. Jag funderade på vilka frågor som borde drivas och mer specifikt, vilken lagparagraf som borde ändras. Det jag hittade chockerade mig – lagen sa redan det jag ville och i lagens förarbeten är det glasklart att ofrivilligt barnlösa ska få vård efter behov. Det är därför jag inte driver samma antal försök i hela landet – lagen säger redan något som är ännu bättre.

I samband med att jag började aktivera mig så gick jag med i Barnlängtan, patientföreningen för ofrivilligt barnlösa. Barnlängtans styrelse innehåller människor som jag tycker är väldigt kloka och prestigelösa. De såg att jag hade kunskaper som en ny medlem oftast inte har, så de har låtit mig få vara med i det politiska arbetet trots att jag inte formellt sitter i styrelsen.

Jag hjälpte till med en del brev och debattartikeln i SvD, vilket ledde till att föreningen fick ett möte med två av Socialstyrelsens högsta chefer. Innan mötet var jag milt sagt nervös – jag hade lurat med föreningen på att skicka arga mail och attackera Socialstyrelsen på Brännpunkt. Mötet blev väldigt framgångsrikt. Chefen för avdelningen för regler och tillstånd sammanfattade med att han innan mötet hade sett det som en landstingsfråga, men nu började han tro att det var en fråga för Socialstyrelsen och att de ”naturligtvis ska rätta till om det blivit fel”.

Barnlängtan ska ha ett möte till med Socialstyrelsen under våren. Det är möjligt att Socialstyrelsen kommer komma med ett uttalande som förbjuder alla landstingen regler kring vem som ska behandlas tills dess och istället tvingar landstingen att ge vård efter behov och prognos. Det vore en ganska mäktig seger.

Däremot tänker jag inte räkna med det. Därför följer jag upp två andra vägar också. Den ena är handikappersättning, som eventuellt kan ge 30 000 i IVF-bidrag om året om det fungerar. Det andra är att stämma landstinget för diskriminering.

Sammantaget tror jag att chansen är väldigt god att jag åtminstone får igenom en av mina tre vägar.

Det gör däremot inte att det inte ska behandlas som en politisk fråga, om inte annat så för att jag vill få igenom embryodonation och insemination för ensamstående också. Dessutom kan man den politiska vägen se till att Socialstyrelsen får i uppdrag att agera i frågan, om de nu inte kommer fram till det jag vill.

2 thoughts on “Vad är det jag gör, egentligen?”

  1. Tack Helena. 🙂 Jag har noterat att folk tydligt föredrar att kommentera på fb, men jag har inte riktigt fattat varför fb är bättre än här.

Kommentera

