Surrogatmödraskap, homosar och heteron.

För rätt länge sedan skrev jag ett inlägg om surrogatmödraskap där jag bland annat drog slutsatsen att det var en fråga som framförallt handlade om bögpar. Det byggde på att jag hade blandat ihop antal startade cykler och antal födda barn efter donatorinsemination. I Sverige föds ungefär 135 barn om året efter donatorinsemination och föräldrarna är både heterosexuella och homosexuella par. Om lesbiska fick full tillgång till insemination skulle den här siffran antagligen minst dubblas, vilket ger ungefär 300 barn till lesbiska par om året.

Jag trodde det var runt 700 barn till lesbiska par, vilket är antalet startade cykler. Dessutom ingår heteropar i statistiken. Ungefär lika många bögpar som lesbiska par vill ha barn i den enda studie jag läst om frågan och därför trodde jag att det var långt fler bögpar som ville ha barn än jag egentligen har fog för att tro.  Gissningsvis skulle färre bögpar vilja gå vidare med surrogatmödraskap än lesbiska par skulle välja insemination, eftersom det är en mer komplicerad procedur.

Om jag lyckats söka korrekt i Socialstyrelsens statistikdatabas är det under 200 kvinnor om året som nydiagnostiseras med gynekologisk cancer innan de fyller 40 och det är den dominerande orsaken till att sakna fungerande livmoder.

Jag tror fortfarande att långt färre än hälften skulle välja och kunna välja surrogatmödraskapsvägen om den blev tillgänglig. Ett skäl är att det är psykologiskt komplicerat. Ett annat är att det i alla möjliga scenarion kommer ställas samma krav på fysisk hälsa som vid adoption eller äggdonation. Det sista skälet är att många redan kommer ha de barn de önskar, eftersom diagnosen blir vanligare ju närmre 40 man kommer. Om Nederländernas siffror är något att gå på så hörde 500 par av sig på 7 år. 200 ansökte, vilket motsvarar 28 par om året. Givet att det sker 800 internationella adoptioner till Sverige varje år låter siffran rimlig, då avsaknad av livmoder är mindre vanligt än bristande äggstocksreserv, upprepade missfall och dåliga resultat vid IVF. (Varje år föds 3000 barn efter IVF, vilket antagligen borde dubblas vid full tillgång till vård.)

Skillnaden mellan heteropar och bögpar skulle därför antagligen inte vara så stor som jag trodde först. Däremot skulle fortfarande fler än tio, troligen fler än hundra, par finnas för varje tillgänglig surrogatmamma. Jag står därför kvar vid min åsikt att ideellt surrogatmödraskap inte är en reell väg till föräldraskap, utan att andra vägar krävs. För homosexuella män borde inhemska adoptioner vara en möjlig och positiv väg. För kvinnor utan livmoder hoppas jag i huvudsak på livmodertransplantationer.

3 reaktioner på ”Surrogatmödraskap, homosar och heteron.

  1. Vet inte om jag förstår dig rätt men menar du att ditt huvudsakliga argument mot att tillåta surromödraskap i Sverige (läs tillåta sjukvården att bistå med IVF och sedan göra adoptionsprocessen av det födda barnet enklare/möjlig) är att det är så få som skulle bli hjälpta av att det blev lagligt i Sverige?

  2. Johanna

    Det beror helt på vad du menar med ”tillåta sjukvården att bistå med IVF”. Det finns inget förbud mot assistans vid surrogatmödraskap i sig, vilket är avsiktligt och finns behandlat i förarbetet. Däremot finns förbud mot att behandla andra än gifta och sambos och det finns förbud mot att återföra både ägg och spermier från donator.

    Jag är starkt emot sambo/äktenskapskravet. Det finns massor med ensamstående och personer i andra familjekonstellationer som skulle bli utmärkta föräldrar. Singelkvinnor skulle antagligen bli betydligt fler än lesbiska par givet hur statistiken såg ut på danska kliniker enligt en artikel jag läste för länge sedan.

    Jag är också jättemycket emot förbudet mot att använda både donerad sperma och donerade ägg. Embryon ligger det tusentals i frysar i landet och det skulle antagligen finnas gott om villiga donatorer. Det skulle troligen också ge hundratals par efterlängtade barn, utan att innebära en risk för någon.

    Adoptionsprocessen tycker jag verkar fungera bra idag. Det finns ett barnperspektiv med i bilden och barn har rätt att veta att de kom till på ett schysst sätt. Barn ska inte växa upp med vetskapen att polisen kom och hämtade en när kvinnan som födde en hade ändrat sig och ville vara ens mamma. I ett sådant läge måste någon form av socialutredning till och vårdnaden delas på något sätt. På samma sätt måste något göras om det mottagande paret ändrar sig.

    Slutligen är jag emot att framställa ideellt surrogatmödraskap som en reell väg till föräldraskap. Det har inte med hur lagen ska se ut att göra, för jag tycker nog att det inte ska finnas ett förbud, utan det handlar om att det inte är realistiskt att tro att man ska få barn den vägen. Det finns för få surrogatmammor. Det målar upp en orealistisk och verklighetsfrånvänd bild av något som nog mest av allt är ett moralfilosofiskt tankeexperiment.

    Sen borde de som är förespråkare se till att bli konkreta. Det är en faslig massa ”ta bort förbudet!” och liberala slagord, men väldigt lite förslag på hur det skulle funka i praktiken. De som argumenterar för frågan verkar inte ha läst lagen, de verkar inte ha tänkt på hur det ekonomiska skulle skötas, hur donationsregistret skulle fungera, hur urvalsprocessen skulle gå till, hur man skulle välja vem som ska få bli förälder bland de 100-tals köande till varje surrogatmamma etc. När man börjar försöka tänka på hur det där ska fungera rent praktiskt blir det rätt snabbt orimligt att den offentliga sjukvården skulle vara inblandad tycker jag.

  3. Johanna

    När det gäller adoptionsprocessen förresten… Som jag ser det bör surrogatmödraskap med människohandelsinslag kriminaliseras. Det innebär att jag anser att man måste göra en utredning om någon åkt till indien – har det inte gått schysst till så ska ”beställaren” riskera ett straff. Och det är när surogatmamman inte bor i Sverige som processen på allvar blir ett problem, för då går det inte att prata med surrogatmamman.

Kommentera

