Riksdagsmotioner

Jag skrev i ett tidigare inlägg om att min och Linas artikel i SvD hade bra effekt, däremot insåg jag rätt nyligen att jag aldrig skrev om riksdagsmotionerna. Det som var kul var dels att det kom fler motioner än året innan och dels att motionerna bland annat tog upp infertilitet som livskris, vilket inte hänt tidigare av vad jag vet.

Det kom fyra motioner som handlade om regelverket kring IVF. Inte mindre än tre socialdemokrater lämnade in motioner som jag tyckte var väldigt bra.  Hillevi Larsson, S, hade jag lite kontakt med innan och hon lämnade in en motion om att barn får inte vara en klassfråga, utan jämlika villkor måste gälla när det gäller hjälp till ofrivilligt barnlösa. Fredrik Lundh Sammeli skrev en utmärkt motion om att införa nationella riktlinjer för vård för ofrivilligt barnlösa. Anna Wallén skrev om att samma villkor måste gälla i hela Sverige.

Glädjande nog kom även en motion från Kristdemokraternas Penilla Gunther. Hon skrev bland annat om behovet av nationella riktlinjer.

Såpass många motionerade om adoption och adoptionsbidraget att jag inte orkar sammanställa dem i det här inlägget. Däremot gjorde det mig väldigt glad att så många bryr sig om villkoren för adoptionssökande!

Moderaterna Ann-Charlotte Hammar och Elisabet Svantesson skrev en motion om endometrios som handlade om vikten av att upptäcka och behandla sjukdomen.

Sedan kom ett större antal motioner om surrogatmödraskap och hbt-personers rättigheter som föräldrar.

4 reaktioner på ”Riksdagsmotioner

  1. Martin Grape

    Det är ju bra att så pass många från så pass olika partier engagerar sig, man kan ju hoppas att de också kan enas och få med sina partier. 🙂

  2. Johanna

    Martin, fel diagnos. Jag hade ett extra ”http://”. Men tack för påpekandet. 🙂

    Hoppas också att det ger resultat, även om just riksdagsmotioner sällan ger resultat i sig. Däremot leder riksdagsmotioner till att fler sätter sig in i frågan och kan på sikt påverka ändå.

    Trevlig helg på er med. 😀

Kommentera

