Ikväll dricker jag inte champagne

För något år sedan ändrade livsmedelsverket sina rekommendationer angående alkohol och amning. På ett sätt var det väldigt bra. Ett barn får inte i sig någon alkohol att tala om via bröstmjölken och att försöka tjyvutnyttja amning för att få just kvinnor att vara nyktra med spädbarn var fel.

Det betyder inte att det är bra att dricka med spädbarn, varken för pappor eller mammor. Varför är det inte en självklarhet att man är lika nykter när man hanterar ett spädbarn som när man kör bil? Den största risken för plötslig spädbarnsdöd är en trött förälder som somnar med barnet i soffan efter lite vin.

Ett nyfött barn har ingen fallreflex och kan inte ta emot sig om du snubblar. Ett mycket litet barn förtjänar fokuserade föräldrar, för det är ett barn som har sitt liv i dina händer.

Även äldre barn förtjänar föräldrar som är sig själva och är nyktra. Så fram tills min dotter är stor nog för att förstå vad som händer kommer jag vara nykter när jag är med henne. Gränsen för mig går vid mindre än ett glas vin. Vill jag prompt dricka mer får jag ha barnvakt eller låta henne stanna hemma med pappa när jag går ut.

7 thoughts on “Ikväll dricker jag inte champagne”

  1. När jag läste din text så fick jag intryck av att de nya råden är att det är helt ok att dricka när man ammar, oavsett kvantitet. Men så är det ju inte om man läser på Livsmedelsverkets hemsida. Råden är ju att man istället för att avstå helt, kan dricka 1-2 glas vin 1-2 ggr i veckan (vilket borde vara mer än de flesta småbarnsföräldrar kan känna behov av tänker jag). (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Ammande/)

    Men jag håller klart med om att det ju verkar smartast av andra skäl att vara helnykter när man är med sitt barn

  2. Två glas vin översätts oftast till att dela en flaska vin. En halv flaska vin räcker mer än utmärkt för att göra risken ganska hög att somna i soffan med barnet om man är jättetrött, vilket är en tydlig riskfaktor för plötslig spädbarnsdöd. Efter en halv flaska vin är det inte accepterat att köra bil, men det är accepterat att bära runt på en nyfödd bebis i en trappa.

    Problemet med livsmedelsverkets rekommendationer är att de bara ser till påverkan på bröstmjölken som livsmedel. De ser inte till risken för ökad mängd olyckor till följd av trötta föräldrar.

    Sen förenklar livsmedelsverket rätt mycket också. Barnet kommer inte få hjärnskador eller motsvarande pga alkohol, men ett helammande barn kommer få i sig mindre mat och sova annorlunda om mamman dricker 2 glas vin. Det är troligen helt harmlöst, men det är information som jag tycker att Livsmedelsverket borde ta med i urvalet till websidan.

    Sen borde de verkligen ha ett bättre vetenskapligt underlag för sina rekommendationer än en sammanfattning av en föreläsning… http://www.slv.se/upload/dokument/mat/kostrad/gravida_ammande/toxikologiska_risker_graviditet_amning_2008.pdf De borde ju rimligen ha gjort en vettig forskningsgenomgång på egen hand istället.

  3. För att sätta siffrorna i sitt sammanhang: Runt 25 barn i Sverige dör pga PSD under första levnadsåret. Det ska jämföras med att 29 barn i åldern 0-17 år dog i trafikolyckor 2005.

  4. Okej, nu har jag försökt skriva en kommentar till det här inlägget typ fem-sex gånger och varje gång raderat för att jag tyckte att jag lät som dömande moraltant. Och det gör jag fortfarande, men nu kör jag i alla fall:

    Jag blev väldigt glad av att läsa inlägget. Det finns två saker jag vill diskutera när det gäller alkohol och graviditet/amning. Det första är hur amning, som du säger, tjuvutnyttjats för att få just kvinnor att avstå. Att kvinnor får råd som inte är grundat i vetenskap är i brist på bättre ord fruktansvärt, och att detta är ytterligare ett sätt att kontrollera kvinnors beteende är uppenbart. Detta måste upp till diskussion (och har väl också varit det).

    Det andra är alkoholens roll i vår kultur och våra liv. Jag blir rädd när jag inser vilken stor roll alkoholen spelar för så många människor. Jag tycker inte att det känns bra att det för många är så fruktansvärt jobbigt att avstå/dricka mindre under den begränsade period som graviditet och småbarnsår faktiskt är. Och OBS! jag pratar nu om såväl kvinnor som män nu (jag tycker att män gott kan avstå från alkohol under den tid kvinnan är gravid, jag räknar med att min framtida partner gör det under eventuell graviditet). Du skrev på facebook att detta var ditt mest provocerande inlägg någonsin. Jag har nu läst det ett antal gånger och att inse att någon kan hitta något provocerande i det gör mig rädd. För vad kan vara provocerande i att vara nykter när man handskas med försvarslösa småbarn?

    (Här känner jag att det är på plats att diskutera min egen alkoholkonsumtion. Jag är uppvuxen i ett nykteristhem, drack inget innan jag fyllde 18, drack väldigt sällan men desto mer när jag väl drack under de följande åren med för att jag ”ville prova på hur det var” och ”vara som alla andra” och nu dricker jag så gott som ingenting)

  5. Johanna belyser varför alkoholkonsumtion bör begränsas runt små barn aldeles utmärkt.

    Att livsmedelsverket öht har tagit på sig att ha åsikter om amning och alkohol tror jag mest beror på att man inte litar på att föräldrar kan ta ansvar om de får fria händer med alkohol, så man väljer att koppla begränsningen till amningen för att på så sätt få kvinnorna att vara nyktra med sina barn.

    Det borde vara självklart att om man har ett litet barn man är ansvarig för så skall någon person vara nykter och axla det ansvaret. Det borde inte vara något som man skall försöka lura ammande kvinnor till, speciellt som det är ett ansvar som oftast delas med minst en person till och som gäller även i fall då ingen amning sker.

  6. Skälet till att jag trodde det skulle vara provokativt är att jag har sett ett mycket stort antal statusuppdateringar angående personer som druckit vin hemma när de haft mycket små spädbarn. Flera exempel har varit personer som berättat om vindrickande under barnets första vecka hemma.

    Ingen av dem kommenterade vare sig här eller på Facebook, vilket jag tycker är lite trist. Jag skulle vilja höra argumenten för att dricka med riktigt små barn.

Kommentera

