Att tvångstestas för HIV

För ett par år sedan höll en av mina IVF-behandlingar på att avbrytas. Jag hade börjat med medicineringen och allt verkade gå bra, ända tills kliniken upptäckte att giltighetsdatumet på mitt HIV-test hade gått ut och att jag inte fick fortsätta utan ett nytt test. Jag fick ta ledigt halva dagen för att ta mig till ett sjukhus som kunde akutanalysera testet och till slut fick vi fortsätta.

Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag tvingats ta HIV-tester på grund av att jag är ofrivilligt barnlös. När jag räknar på det kommer jag på minst fyra tillfällen, men givet alla blodprov jag tagit kan det säkert vara fler. Det finns ingen sans i det – jag tillhör ingen riskgrupp och sannolikheten att jag skulle få sjukdomen inom det år eller så testet var giltigt måste vara i princip så nära noll man kan komma. Ändå ska testen tas gång på gång. Vissa kliniker är pragmatiska och håller sig till vart tredje år och ställer bara kravet när ägg tas ut för att frysas. Andra vill ta om testet varje år (eller om det nu är ännu oftare) och följer Socialstyrelsens riktlinjer om att giltiga test ska finnas även vid frysförsök.

Även om man vet att man inte är smittad väcker ett test tankar. Vissa blir irrationellt stressade – även om de är säkra på att de inte har HIV. Andra upplever det som ett ifrågasättande av relationen. Det är inte något man borde utsätta personer för bara för att man kan tvinga fram det och ett enda test vid barnlöshetsutredningen borde räcka utmärkt för alla rimliga syften.

Egentligen är det inte något som stör mig särskilt mycket, då det finns andra frågor som är viktigare. Men det säger samtidigt rätt mycket om hur ofrivilligt barnlösa behandlas – jag känner inte till någon annan grupp som tvingas till regelbundna HIV-test utan annan orsak än att man kan tvinga fram det.

7 thoughts on “Att tvångstestas för HIV”

  1. Varför testar man? Teknik finns ju för att låta HIV-smittade få friska osmittade barn, men jag misstänker att det inte är det man tänkte erbjuda om testet plötsligt skulle visa sig positivt.

  2. Att testa upprepade tillfällen tror jag man gör bara för att man inte tänkt på huruvida det är relevant eller inte.

    Och nej, man erbjuds inte behandling för att få ett friskt barn… De kliniker jag känner till hur de gör förbjuder behandling om kvinnan har HIV.

  3. Dessutom ser jag det som relevant att jämföra med kvinnor som blir gravida på naturlig väg. De erbjuds ett frivilligt hiv-test och ingen villkorar någon vård för dem med att de måste göra hiv-test.

  4. När det gäller det där med vem som behandlas är det förresten väldigt intressant. Enligt lag ska ingen annan lämplighetsprövning göras än vad som är till skydd för liv och hälsa vid vanlig IVF. Ändå görs massa märkliga bedömningar och kliniker försöker förbjuda behandlingar på allsköns konstiga kriterier. VLL, det ständigt sämsta exemplet, är öppna med att de gör en psykosocial bedömning. http://www.vll.se/default.aspx?id=28233&refid=28234&parid=28224

  5. Haha… Ja alla dessa prover som tagits. Själv har jag, beroende på vilken klinik och land jag just då varit i, fått ta prover för klamydia, gonnorré (Danmark), syfilis (Polen), hepatit A (Polen), hepatit B, hepatit C, röda hund, den där kattlådesjukan och så just HIV. Ibland var tredje månad, ibland var sjätte. I FYRA år!! Jag är singel. Jag lever i celibat (för annars måste ju provjävlarna tas om varje gång trots kondom om jag är ärlig i formuläret). Min ENDA möjlighet att få alla de där sjukdomarna är om den donerade sperman varit smittad. Och ändå… 2-4 ggr per år ska blodet dras. Sjukdomar kontrolleras. Annars blir det inget av. Nu ska jag återigen stressa fram samma provsvar igen. Vad som ändrats sedan i somras är oklart…

  6. Helene, det är fullt möjligt att det presenteras som ett tvång. Däremot tror jag inte att de har några lagliga möjligheter att verkligen vägra kejsarsnittet om man vägrar HIV-testet.

Kommentera

