MSDs konferens

Idag är jag på MSDs konferens för distansstimulerande läkare. Ämnet är hur man hanterar informerade patienter och jag ska prata lite om patientperspektivet.

För en stund sedan lyssnade jag på Brit Stakston, som förespråkar att kliniker ska finnas på Facebook. Jag är skeptisk. Det finns knappt några grupper eller sidor om infertilitet på Facebook på svenska, vilket är anmärkningsvärt givet problemets omfattning. Jag tror att det beror på viljan att vara anonym. Vill man vara anonym klickar man inte gilla så hela bekantskapskretsen ser. Dessutom kallade hon familjeliv-forumtrådar för bloggar, så helt klart underkänd research.

I övrigt är det en intressant kväll. Tesen jag argumenterade för när jag pratade är att läkare behövs mer på nätet, för att ge mer och bättre information. Patienters kunskap är också något att ta till vara och uppskatta istället för att se det som ett hot.

En reaktion på ”MSDs konferens

  1. Håller verkligen med om att det var ett uselt förslag att IVF-kliniker ska finnas på fejan. Det måste komma från någon som inte varit/är infertil själv.

    Att en konsult som ska vara ”expert på sociala medier” kallar trådar på FL för bloggar är bara pinsamt.

Kommentera

