Finska regler

Enligt en dom från kammarrätten i Sundsvall har man rätt till ersättning för behandling utomlands om man borde fått vården i sitt hemlandsting (KrSU 1207-08).

Finland ligger nära och de har relativt bra regler som styr IVF (sid 134). För att få offentligt finansierad vård i Finland ska man uppfylla följande kriterier:

  • En barnlöshetsutredning ska vara gjord som säger att förutsättningarna för en graviditet finns
  • Sannolikheten för att lyckas ska vara mer än 10%

Vid följande fall rekommenderas inte behandling inom den offentliga hälsovården:

  • Två gemensamma biologiska barn sedan tidigare (de har alltså ett tak på två barn till skillnad från det svenska taket på ett barn)
  • En individuell prövning ska genomföras om någon av parterna genomgått en sterilisering
  • Vissa infektionssjukdomar, såsom HIV

Det här verkar innebära att jag får begära förhandsbesked från Försäkringskassan, sedan kan jag åka till Finland och genomföra behandling på Försäkringskassans bekostnad. Däremot får jag ingen behandling i mitt eget landsting.

1 thought on “Finska regler”

  1. Det här är intressant… och jag, som bara rakt av betalt mina IVF-försök utomlands på grund av singelstatus börjar fundera på om jag i efterhand kan ansöka om kostnaden hos FK. För att jag inte kan behandlas i Sverige, kan ju inte gärna vara ett beslut som vilar på medicinsk grund (30 år gammal utan kända fel men med 11 inseminationer som ”bevisar” att jag har problem). Eller tänker jag helt fel nu? Kan det vara så enkelt?

Kommentera

