Försvarsmakten, sökmotortermer och odemokratiska unga

Om man ska tro på WordPress statistik om vad folk söker på för att hitta sig in på min blogg så är de vanligaste sökmotortermerna som inte handlar om mitt eller bloggens namn olika varianter på ”Fredrik Svahn”, som är försvarets marknadschef. Det är inte riktigt vad jag hade väntat mig. Inlägget som matchar är min mailväxling med honom om Försvarsmaktens annonskampanj i våras.

När jag skrev det inlägget hade jag tänkt mig att jag skulle skriva en uppföljare snart därefter, eftersom jag förväntade mig ett svar på mitt sista mail. I det mailet protesterade jag mot att fred, frihet och demokrati i Sverige skulle vara icke-frågor för dagens unga.  Eftersom mailväxlingen intresserar många kommer här det mail som aldrig fick något svar:

Hej!

Det var ett rejält påhopp du kom med där mot Sveriges unga. Det finns många exempel som jag tycker tyder på att det finns ett stort engagemang för demokrati, fred och frihet. Ett exempel är demonstrationerna, folkrörelsen och EU-parlamentspartiet som uppstod vid FRA-lagen och ett annat är den senaste tidens engagemang för Gaza.

Jag tror helt enkelt att många unga har en annan bild än du av vad demokrati och frihet är. Det är också det som är en av mina invändningar mot er kampanj – det är inte upp till Försvarsmakten att definiera vad demokrati och frihet är.

Vänliga hälsningar,
Johanna

Kommentera

