Norrlandstingens regionförbund är onda.

De politiker som sitter och klurar ut IVF-regler i norra sjukvårdsregionen måste vara onda.

Hur kan man annars komma fram till formuleringen ”För behandling gäller att minst ena partnern aldrig varit förälder”? Att neka par där barnet dött assisterad befruktning är faktiskt helt, helt rubbat.

För det finns väl inget annat sätt att tolka den meningen? Särskilt som den på andra ställen förtydligas som ”De par som aldrig haft möjlighet att uppleva föräldraskap prioriteras framför de som redan haft sådan möjlighet”

Edit: De svarade sent omsider. Om ett par varit föräldrar, men barnet dött, kommer de göra en individuell prövning om paret inte redan förbrukat sitt enda försök.

6 thoughts on “Norrlandstingens regionförbund är onda.”

  1. Dokumentet känns rätt cyniskt från början till slut, alla fall där det kan tänkas kosta extra verkar ju vara automatiskt diskvalificerade redan från början.

  2. Jag mailade dem och frågade om de verkligen menar vad de skrev samma dag som jag skrev blogginlägget. De har inte svarat än så länge.

  3. försökte här i lycksele, men fick ett nej då jag har barn sen tidigare och jag vart gravid med min man men bebis dog i vecka 7 i min mage…

    det är helt förjävligt att dom får diskirminera en sådär

Kommentera

