Saker jag säger

Ibland händer det att människor citerar mig och det brukar oftast resultera i att jag blir lite förvånad. Senast alldeles nyss på Twitter, där jag fick höra att jag anser man bara ska provocera så länge man själv har roligt. Sen ska man snabbt lägga ner.

Först blev jag lite obekväm. Menar jag verkligen att man ska lägga ned när man gjort folk arga om det slutar vara kul? Har jag inte ett ansvar för att landa det jag startat?

Sen funderade jag lite till. Jag tycker att mycket i världen är fel. Ofta är mina åsikter radikala och det har hänt mer än en gång att folk blir så vansinnigt provocerade av det jag säger att de helt tappar greppet.

Så länge jag inte kommit med personangrepp eller betett mig illa är det deras problem, inte mitt. Om jag skulle lägga energi på varje person som blir rasande för att jag tycker att Sveriges lag är bra skulle jag inte göra annat än att munhuggas med folk som vill köpa sex eller älta samma detaljer igen och igen med abortmotståndare. Det enda som skulle hända om jag gjorde det är att jag skulle bli frustrerad och inte ha energi och tid över till att försöka förändra annat.

Därför slutar jag oftast diskussionen så snart den inte längre är rolig, för det är där det slutar finnas en mening för mig. Arga personer byter sällan åsikt i en upphettad debatt. Det betyder inte att jag tänker sluta provocera, för det tänker jag fortsätta göra så länge som jag tycker att saker i världen är fel. Jag tänker däremot bara provocera och förändra på mina egna villkor.

3 thoughts on “Saker jag säger”

  1. Så fantastiskt bra utvecklat!

    Så länge jag inte kommit med personangrepp eller betett mig illa är det deras problem, inte mitt.

    Jag tänker däremot bara provocera och förändra på mina egna villkor.

    Says it all.

    Själv bestämde jag mig idag för att inte diskutera genusfrågor med män som inte bemödat sig att läsa och kontemplera över SCUM Manifesto. Det känns oerhört befriande.

  2. Mycket väl formulerat!

    Vilka män har läst SCUM-manifestet? Då lär du slippa den debatten 🙂 Jag bestämt mig för att inte diskutera prostitution med folk som inte vet hur det funkar http://www.prostitutionresearch.com/how_prostitution_works/000012.html
    Då slipper jag den debatten med.

    jag tänkte på det du skrev om att folk inte ändrar åsikt när man är arg, och det stämmer. Men jag har upptäckt att jag själv ganska ofta ändrar åsikt efter att jag varit arg, ändrar lite grann i alla fall. Då tänker man i indignation igenom varför man har rätt, upptäcker att man hade mindre rätt än vad man trodde och om inte så ofta totalsvänger, så i alla fall modifierar. Att få folk arga på ett bra sätt kan vara underskattat.

  3. Bra väl formulerat!

    Hur många män har läst SCUM-manifestet? Då lär du slippa den debatten 🙂
    Jag bestämt mig för att inte diskutera prostitution med folk som inte vet hur det funkar http://www.prostitutionresearch.com/how_prostitution_works/000012.html
    Då slipper jag den debatten med.
    Tänkte på det du skrev om att folk inte ändrar åsikt när de är arga, och det stämmer. Men jag har upptäckt att jag själv ganska ofta ändrar åsikt efter att jag varit arg, ändrar lite grann i alla fall. Då tänker man i indignation igenom varför man har rätt, upptäcker att man hade mindre rätt än vad man trodde och om inte så ofta totalsvänger, så i alla fall modifierar. Att få folk arga på ett bra sätt kan vara underskattat.

Kommentera

