Inte så tuff

Jag har fått min första rejäla motgång.

I torsdags ringde jag diskrimineringsombudsmannen för att kolla hur det går med min fråga, då den legat där i snart 3 veckor utan svar. Personen som var handläggare för mitt ärende med inledde med att säga att ofrivillig barnlöshet inte är en sjukdom och att det därför inte är en fråga som DO bryr sig om.

Jag protesterade och fick massor av svar på linjen att det inte var hans sak och att jag skulle vända mig till socialstyrelsen om jag hade några protester mot sjukdomsklassificeringar. Till sist tappade jag humöret, höjde rösten och förklarade att ofrivillig barnlöshet visst är en sjukdom och att det är sjukdomsklassificerat av både WHO och Svenska regeringen och riksdagen sedan 1996-97. Hans svar på det var inte att be om ursäkt, utan att säga att det var intressant men att jag inte behövde bli arg för det.

Efter det förklarade han att det inte är diskriminering, eftersom det är beslut som fattas på medicinsk grund. Jag försökte få fram att ofrivillig barnlöshet behandlas på ett sätt som ingen annan sjukdom behandlas, eftersom det är den enda sjukdom där besluten fattas av politiker i hälso- och sjukvårdsnämnden. Då förklarade han att DO behöver göra prioriteringar och att han inte kunde se varför det här borde prioriteras.

Där brast det för mig, så jag började gråta och la på luren. Jag var verkligen inte beredd på att få höra att ofrivillig barnlöshet inte är en sjukdom från just DO av alla ställen.

Ifall det är så här DO och Socialstyrelsen tänker agera kommer jag inte ha en chans, oavsett hur rätt jag har.

8 thoughts on “Inte så tuff”

  1. Stackare! Jag hoppas att du inte ger upp utan tar nya tag.

    Be personen motivera varför hen inte tycker att just detta behöver prioriteras och be om ett konkret svar med siffror på väntetid och antalet liggande ärenden. Fråga också vad som DO anser ska prioriteras och varför, så får du fler argument.

    För att övertyga DO om varför just det här ska prioriteras, sammanfatta kort hur många personer per år som drabbas (inte får fler försök, inte får göra fler barn) och jämför med storleken på någon relevant annan grupp som DO brukar hjälpa. Hur många handikappade, hur många utlänningar, hur många homosexuella, beräknas diskrimineras per år?

    1. Givet hans attityd har jag inte en chans att påverka honom. Jag har gjort det jag kan för att få en annan handläggare nu, så det är bara vänta och se vad som händer. Om det inte går bra nu får jag vänta några månader och försöka få någon annan att försöka igen sen.

      Men tack för stödet! Det betydde verkligen jättemycket.

  2. Hur tusan kan personen mena att systematisk diskriminering på myndighetsnivå inte skulle vara en fråga värd att prioritera? Det är ju så att man blir förbannad…

    Lösningen kanske är att du måste blanda in media på allvar… Uppdrag granskning eller liknande?

    1. Tack för stödet!

      Uppdrag granskning vore ju fantastiskt, men jag tror det vore jättesvårt att få dem att ta upp frågan. Det är såpass komplext och tekniskt att man måste ha någon som kan lite som tar emot förfrågan, annars fattar folk inte poängen. :/ Testade att slänga iväg ett mail till dem dock!

  3. Va fanken var det där för jävla karl?! Alltså, ursäkta språket men ”jag kan inte se att detta borde prioriteras”. Hur okänslig får man vara?
    Eller snarare, hur okänslig får man vara och fortfarande arbeta hos DO?

    Jag håller med Martin, Uppdrag granskning är värt ett försök. Lycka till, jag tänker på dig!

    1. Tack braiga du!

      Jag blev mest störd över att han påstod att det inte var en sjukdom. Snacka om att låta personliga fördomar stå i vägen för all form av professionalitet…

      Lina, som är ordförande för Barnlängtan (patientföreningen) har skickat en skarp markering till DO och uppmanat dem att ta frågan på allvar. Ska bli intressant att se hur de tar den.

Kommentera

