Kära H&M

Favorit i repris. Jag fick aldrig något svar.

Till: H&M Kundtjänst
Kontor: Sverige
Område: Företagsansvar
Ämne: Tydlig skyltning

Hej!

För några månader sedan fick jag en dotter och som alla barn växer hon snabbt. Därför var jag för ett par veckor sedan inne i er butik i Liljeholmsgallerian och skulle köpa kläder åt henne.

För att skapa lite variation bland allt rosa valde jag en body med röda, gröna, blå och orange ränder på en vit bakgrund. Så här i efterhand inser jag att detta var fel, men eftersom den hängde tillsammans med bodies i många olika färger inklusive rosa och lila trodde jag att det kunde vara acceptabelt.

I kassan blev mitt misstag uppenbart – på displayen som var vänd mot hela kön stod ”Baby pojke”. Som tur är så är jag förhållandevis snabbtänkt och förklarade direkt att det var en present till en väninnas son och naturligtvis inte något jag tänkt klä min egen dotter i.

Som vi alla vet kan fel färg på kläderna på spädbarn ge men för livet. I värsta fall blir barnet homosexuellt eller transvestit. För att undvika att mammor som faktiskt vill sina barn väl ska köpa fel kläder skulle jag därför vilja vädja till er om att göra skyltningen lite tydligare. Ni kanske kan ha två helt separata avdelningar även för de allra minsta barnen? Eller åtminstone en stor skylt som säger vilket kön kläderna är gjorda för? Ert varumärke skulle ju verkligen inte må bra av om små, oskyldiga barn kom till skada.

Vänliga hälsningar,
/Johanna
Ps. Jag har slängt bodyn, så ni behöver inte oroa er för min dotters hälsa. Ds.

2 thoughts on “Kära H&M”

  1. Jag älskar dig!

    (Fast naturligtvis på ett väldigt platoniskt, vänskapligt sätt. Du behöver inte känna dig oroad. Och jag vill ju samtidigt förtydliga att jag inte är…ja, du vet vad jag menar)

Kommentera

