Näthat och att kuva feministerna

I mitt förra inlägg publicerade jag ett par kommentarer jag fått angående sexköpslagen. Det finns flera skäl till att jag valde att lägga ut dem på bloggen istället för att bara radera dem.

Det främsta är att jag vill visa hur verkligheten ser ut för kvinnor som sticker ut hakan på nätet. Kommentarerna är inte unika eller ovanligt grova – jag har fått säkert ett hundratal under de 15 år jag hängt på internet. Det finns många typer av inlägg som provocerar, men precis som för Eric verkar det mest provocerande vara när en kvinna påpekar sexuella trakasserier och övertramp. Beskriver någon ett fall av sexuella trakasserier eller övergrepp på nätet kan man ge sig tusan på att det dyker upp en eller flera män som fortsätter övergreppen på nätet.

Jag tror det är avsiktligt och jag tror att det handlar om att tysta de som talar. Jag tror det är män som känner sig träffade, som själva begått den typ av trakasserier som beskrivs, och därför har ett starkt intresse av att de som drabbas inte ska våga öppna munnen i rädsla för mer kränkningar. Därför kommer jag aldrig någonsin låta det stoppa mig. Jag kommer vara den som publicerar personens IP-adress, kontaktar hans ISP och i relevanta fall polisanmäler. Ju fler vi som agerar blir, desto större blir risken med att kränka andra på nätet. Till sist kommer risken bli tillräckligt stor för att göra skillnad.

12 thoughts on “Näthat och att kuva feministerna”

  1. Håller med dig fullständigt, de här personerna uppför sig som svin och förtjänar att bli uthängda och anmälda för det.

    För er som uppträder på det här sättet vill jag bara säga att ni har all rätt att ha en annan åsikt, men om ni inte kan framföra den som normala civiliserade människor så kan ni hålla den för er själva. Om inte annat så för att ni bara skadar er egen ståndpunkt när ni framstår som rikspuckon…

  2. Vill bemöta vad du skriver.

    Om du inte klarar av att ta en öppen debatt så får du väl stänga din blogg för kommentarer och/eller bara låta andra som tycker exakt som du kommentera här. Har du inga goda argument att komma med? Själv har jag multipla akademiska examina i bagaget och vet exakt vad jag talar om.

    Att uttrycka en åsikt (om än starkt formulerad) är inte något lagbrott. Har du hört talas om yttrandefrihet? Jag tar fullt ansvar för min kommentar och står för den till 100%. Dessutom är det fullt lagligt att köpa sexuella tjänster i utlandet.

    Typiskt vänsterfolk att tro att man kan skrämma folk till tystnad genom att använda diverse härskartekniker.

    Är det någon som riskerar att bli anmäld så är det du: enligt datainspektionen och datalagen är offentliggörande av IP-nummer jämförbart med att hänga ut personnummer. Det får du ta bort omedelbart!

    Du skrämmer mig ändå inte till tystnad i de här frågorna. Sverige håller på att bli ett sexualfascistiskt land, och det tänker jag kämpa mot med näbbar och klor, och vad du och dina meningsfränder anser om detta struntar jag blankt i.

    1. Eric, du framstår som rätt patetisk när du först endast kastar glåpord på en annan person och sedan försöker hävda att de inte klarar av öppen debatt.

      Jag skall berätta en liten hemlighet för dig; en debatt innebär att man argumenterar för eller emot en fråga, inte att man försöker förolämpa sin meningsmotståndare.

      Dessutom, härskartekniker? Berätta gärna hur nervärderande uttalanden om andra inte är härskarteknik innan du skriker om att bemötandet av dem är det.

      De kommentarer som Johanna publicerade var inte debattinlägg och hon hade ingen som helst orsak till att behandla dem som sådana. Du valde själv att ägna dig åt personangrepp, så var nu man nog att ta följderna av det…

    2. I vanliga fall skulle jag bara ignorera troll, men eftersom jag är på gott humör och dessutom uttråkad tänker jag bemöta det du skriver:

      ”Om du inte klarar av att ta en öppen debatt så får du väl stänga din blogg för kommentarer och/eller bara låta andra som tycker exakt som du kommentera här.”

      Johanna klarar mycket väl av att ta en öppen debatt, vilket hon visat i bland annat sitt inlägg om sexköpslagengenom att svara på kommentarer från folk som inte delar hennes åsikter . Du kom däremot inte med några argument utan bara en radda könsord.

      ”Har du inga goda argument att komma med?”

      Tycker du på allvar att det är Johanna av er två som saknar argument?

      ”Själv har jag multipla akademiska examina i bagaget och vet exakt vad jag talar om.”

      För det första är det knappast någon i Sverige idag som blir särskilt imponerad av akademiska titlar. För det andra är det intressant att du inte talar om inom vilka ämnen. Jag menar en akademisk examen i säg analytisk kemi har väl noll och nada betydelse för ens trovärdighet när det gäller vare sig sexköpslagen eller internetregeler.

      ”Att uttrycka en åsikt (om än starkt formulerad) är inte något lagbrott. ”
      Det har ingen påstått heller.

      ”Har du hört talas om yttrandefrihet?”

      Jag kan givetvis inte svara för Johanna men det skulle förvåna mig mycket om hon inte hade det. Jag kan här också konstatera att ingen av dina multipla akademiska examina är inom juridik för då hade du vetat att yttrandefrihet skyddar medborgare från staten. Yttrandefrihet innebär inte att en person har skyldighet att publicera vilka kommentarer som helst på sin privata blogg.

      ”Typiskt vänsterfolk att tro att man kan skrämma folk till tystnad genom att använda diverse härskartekniker. ”

      Igen, tycker du på allvar att det är Johanna som har använt sig av härskartekniker här. Såvitt jag kan se har hon debatterat genom att bemöta sina meningsmotståndare med argument inte genom att kalla dom nedsättande namn eller kommentera deras könsorgan.

      Dessutom, hade du brytt dig om att kolla in ”om bloggen” hade du sett att Johanna är socialliberal.

      ”Jag tar fullt ansvar för min kommentar och står för den till 100%. ”

      Så du erkänner alltså att du inte kan föra en debatt utan att gå till personangrepp och ta till glåpord? Wow.

      ”Du skrämmer mig ändå inte till tystnad i de här frågorna.”

      Så vi kan alltså räkna med flera svador av könsord från dig i framtiden?

      ”Sverige håller på att bli ett sexualfascistiskt land, och det tänker jag kämpa mot med näbbar och klor, och vad du och dina meningsfränder anser om detta struntar jag blankt i.”

      Så du struntar blankt i vad Johanna med flera tycker? Varför kommenterar du i sådana fall på hennes blogg?

  3. Din IP-adress kommer stå kvar i min blogg.

    I övrigt ser jag ingen poäng med att diskutera med dig.

  4. Tanken på att IP-numret finns här skrämmer mig inte det minsta, men det gör däremot dig själv till en lagbrytare. Jag har inte lämnat mitt samtycke till någon publicering. Och IP-nummer räknas som personuppgift.

    Nej, har man inte något att komma med så är det kanske bäst att vara tyst, after all…

    Hade jag varit så otroligt mån om integriteten i den här frågan så hade jag naturligtvis använt en proxy server. Nu ser jag ingen anledningen till detta. I den här frågan ska det kunna finnas en öppen debatt. Det är inte DDR, ännu… Och allt fler (även politiker) delar min åsikt i den här frågan.

    1. ”I den här frågan ska det kunna finnas en öppen debatt” – så när folk som inte tycker som du så förolämpar du dem istället för att bemöta deras argument?

      Tillåt mig applådera dig för din logiska kullerbytta…

      1. Tja, det man tycker sämst om hos sig själv är ju oftast det man anklagar andra för att vara/göra.

        Eller som vi sa på skolgården ”den som sa det va det”

  5. Ip-adress är att betrakta som personuppgift av den isp som kan koppla ihop den med personuppgifter.

    Johanna, jag förstår ditt val att inte diskutera med den här personen.

  6. För den som är intresserad av vad PUL egentligen säger kan man läsa ett svar från datainspektionen här:

    http://datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/vad-galler-nar-personuppgifter-behandlas-pa-webbplatser1/

    I det konkreta fallet ska man alltså ta ställning till om det är en kränkning att publicera IP-adress i samband med att jag publicerade Erics långa svador av könsord. Jag har svårt att se att det skulle kunna klassas som en rättighet att få ofreda andra utan risk för att identifieras. Däremot är det väldigt lätt att se ett syfte med min publicering.

    Att jag skulle begå ett lagbrott när jag publicerade hans ip-adress är därför ett felaktigt påstående.

    Att det här skulle handla om Erics rättigheter eller möjligheter att ha en åsikt är också helt felaktigt. Det här handlar om Erics rättigheter att förolämpa och använda könsord i kommentarsfältet i min blogg.

  7. Det var en bra idé att hänga ut människor som gör sexuella trakasserier på nätet. Varje insats som gör det svårare att anonymt bete sig illa mot andra är välkommen.

    Eric: Att ha en annan åsikt är en grundläggande rättighet i Sverige. De åsikter som du vill ha skyddade av yttrandefriheten är alltså att Johanna har en fitta torr som fnöske och att hon är bitter för att hon är blivit gammal och oattraktiv? Har jag förstått rätt?

  8. Ha, ha dagens skratt. (Missade detta i somras.) Eric du förlorade detta så hårt. Måste vara jobbigt. 🙂

    /En som också har multipla akademiska poäng och titlar (vad fan det nu har med saken att göra)

Kommentera

