Bättre chef av World of Warcraft

På senaste tiden har det varit ett flertal artiklar i olika tidningar som refererar till en undersökning av Forbes som säger att man blir en bättre chef av World of Warcraft.

Jag kan med en gång säga att jag är partisk. Jag är en inbiten wow-spelare och har varit såväl guildmaster*  som raidleader**. I ledarskapsväg är 25-mannaraider det mest utmanande jag både gjort och sett på nära håll. 25 personer som ska komma överens, göra samma sak och vara motiverade utan att man allt som oftast har andra medier för kommunikation än skriven text. Text som dessutom skrivs på engelska, vilket med lite tur är ett språk som halva raiden pratar flytande.

Att hitta en bra ton, motivera, förklara och hålla ett tillräckligt bra tempo är riktigt, riktigt svårt. Så svårt att jag kan säga att jag inte lyckades så bra som jag hade velat och lämnade över rollen som guildmaster efter ett par månader. I efterhand tror jag dock att jag gjorde ett hyfsat bra jobb i guildledarrollen – jag ledde ett gille med runt 100-talet spelare med bara ett fåtal avhopp. Raidledandet visade tydligt att bra ledarskap inte bara kräver bra ledaregenskaper, utan även sakkompetens som jag i dåläget var lite för orutinerad för att ha. Att förstå tillräckligt mycket av det man leder för att kunna hålla en överblick och förstå helheten är nödvändigt för att kunna leda en grupp mot rätt mål.

World of Warcraft spelas av i storleksordningen 12 miljoner personer, i skiftande åldersgrupper och med skiftande bakgrunder. Mitt första gille, där jag var guildmaster, speglade nog wow-populationen i stort: alla delar av europa och från 12-åringar till mormödrar. Det ställde ett stort krav på de vuxna att faktiskt vara vuxna. En tolvåring agerar inte alltid rätt och kan behöva få saker som kan verka självklara förklarade för sig, såsom att man ska ta hänsyn till andra, att det man ger är saker man får tillbaka och att det i slutänden inte är den som har finast saker som blir mest omtyckt. Råden tas ofta emot med stor tacksamhet; den som inte kan bete sig bra i en grupp hamnar ensam.

Nu är jag medlem i ett vuxnare gille och har en tillbakadragen roll av vanlig medlem. På ett sätt är det väldigt skönt att bara vara med och koppla av, men på ett sätt kan jag sakna allt det min gamla roll gav. Att se unga människor gå från att inte förstå hur de ska göra för att arbeta bra i gruppen till att bli fantastiska lagspelare var utvecklande. Dessutom tror jag att vuxna behövs på internet – både i spelen och på sociala nätverk.

*En guildmaster är ledare för ett gille. Ett gille är som en förening – en grupp man blir medlem i där medlemmarna förväntas samarbeta och skapa en social platform.

*En raidleader leder raider. En raid kan bestå av 10-25 personer som tillsammans ska besegra de tuffaste monstren i spelet. Vanligtvis raidar gillen några gånger i veckan i flera timmar i sträck. Oftast tar det månader innan alla bossar är besegrade och gruppen får oftast börja om från noll varje vecka. Raider ställer ett stort krav på samarbete och tålamod.

6 thoughts on “Bättre chef av World of Warcraft”

  1. Du skulle vart med pre-tbc med 40-manna raider, nästan så att jag kan känna att 25-manna är lite för enkelt 😛

    1. Bra skrivet. 25-mansraider tyckte jag ställde högre krav på individuella prestationer. Det är enklare att gömma sig i en grupp på 40 personer än 25.

  2. Har samma erfarenheter som jag läst både här och i nämnda artiklar. =)

    Jag har utvecklats enormt som person, jag är mer utåtriktad, social, mer ”ledare” än vad jag var innan.
    Jag har haft så tur att jag är inte avsatt från mitt GM-skap (eller som de kallar mig; Guild Mom) .. 3 år och counting i samma guild.
    Men det är underbart med så många vänner! Det är ju skälet till att jag ens spelar. Alla kontakter och knasiga personer som sitter där på andra sidan skärmen. =)

  3. Sitter som ledare for ett litet socialt Kinship (guild) i Lord of the Rings Online och var raid leader någorlunda regelbundet under en period, så jag får instämma jag också. 🙂

Kommentera

