Jag har inte det som krävs.

Runt om i tunnelbanan sitter det skyltar med texten ”Din mamma tycker inte att vår demokrati behöver skyddas”. Under sloganen ”Har du det som krävs för att ha en åsikt?” driver Försvarsmakten en kampanj för sin egen existens.

Enligt Försvarsmakten tillhör jag de som inte tycker att demokratin behöver skyddas. Dessutom vill jag enligt dem inte att samhället ska ha en beredskap vid katastrofer.

Jag tillhör nämligen en av de som anser att den allmänna värnplikten bör avskaffas. Att tvinga myndiga medborgare till att lägga ett helt år på något är en handling som så kraftigt kränker individens rättighet att bestämma över sitt eget liv att den endast får tas till i absoluta nödfall. Just nu är inte ett sådant nödfall och därför har riksdag och regering fattat det nödvändiga beslutet att avskaffa allmän värnplikt.

När nu den allmänna värnplikten tas bort kommer massor av gratisarbetskraft försvinna från försvaret. Det gör att försvaret inte på samma sätt kommer ha den uppenbart billigaste och tillgängligaste arbetskraften för att arrangera sökkedjor när personer försvunnit eller utföra snöröjning vid snökaos. Därför anser jag att det inte är uppenbart att det är just försvaret som ska ha den rollen, en sådan roll kan exempelvis på sikt ligga på myndigheten för samhällskydd och beredskap.

För mig är demokratin enormt viktig och jag ser att vi står inför stora utmaningar för att kunna säkra den – alltifrån att unga personer måste engageras i politiken till att integritet och demokratiska rättigheter måste garanteras på internet. Kulsprutor har en väldigt liten roll i det här.

Jag kan förstå och respektera att människor har andra åsikter. Men att de förolämpar mig genom att påstå att det innebär att jag anser att demokratin inte är värdefull gör mig förbannad.

2 thoughts on “Jag har inte det som krävs.”

  1. Tack!

    Jag blir såpass förbannad redan av att de ifrågasätter om jag skulle ha rätt att ha en åsikt, särskilt i kombination med de insinuanta rubrikerna, att jag inte ens har orkat kolla upp vad kampanjen egentligen går ut på.

    Jag är levande människa och har därför rätt att ha en åsikt. Du är en levande människa och har därför rätt att ha en åsikt. Försvarsmakten är en politisk konstruktion som har att skydda Sverige efter vad folket via riksdag och regering bestämmer. Den som inte har eller bör ha rätt att ha en åsikt är alltså försvarsmakten.

Kommentera

